woensdag 28 september 2011

Diagnose: Kanker - RadPlat prt 12

Over smaak valt niet te twisten!?

Lieve vriendjes, vriendinnetjes en overige lezers.....

Wat heb ik een enerverende week achter de rug!
Dat het een zware strijd zou gaan worden, is mij meermalen verteld, maar het gekke is: wat is zwaar?

Het menselijk brein wil blijkbaar altijd vergelijken. Zwaar is het om 150 kg te moeten tillen.... of een hele, halve, voor mij zelfs een kwart maraton te lopen... zwaar is het ook, om verdriet aan te zien van dierbaren, hoe dichterbij, hoe zwaarder....

Als je verteld wordt, dat de strijd zwaar wordt, denk je onbewust of je op de 1 of andere manier iets kan vergelijken.... uiteindelijk kun je alleen maar zeggen: Ik ga het wel meemaken....

Wel, ik kan op dit moment zeggen, dat mij in ieder geval weer iets duidelijk is geworden, en dat gaat over smaak.... daar valt niet over te twisten..... toch?
Voordat de RadPlat behandeling gestart werd, is er in grove lijnen aangegeven wat mij allemaal te wachten staat. Omdat er in korte tijd zo veel informatie op je af komt, word dat regelmatig herhaald.

Het is dus zeker zo, dat ik volldig op de hoogte ben dat mijn smaak mij geruime tijd in de steek zou gaan laten, maar dat dit euvel grotendeels weer gaat herstellen.
Nah, wie ben ik dan om daar zorgen over te maken? Nou.... daar zeg je me wat.....  want het hebben van geen smaak, wat moet ik me daar nu eigenlijk bij voorstellen?

Het hebben van geen smaak, kan ik nu vertellen, is geen pretje.... Ik vind het zelfs verschrikkelijk, en heeft me er zelfs van weerhouden om ook maar iets, voedsel of vocht, naar binnen te werken....
Alles, maar dan ook alles is gewoon te goor om naar binnen te werken, en leverde bij de gedachte alleen al braakneigingen op....

Probeer je voor te stellen, dat iets wat je lekker vindt, wel ruikt zoals het behoort, maar zodra je een hap naar binnen werkt, je smaak je verteld dat je karton zit te eten.... Dit probeer je dan weg te spoelen met je favoriete drankje, wat smaakt naar: vochtig karton!

Vanaf de vorige chemo behandeling op maandag 19 september, tot en met zondag 25 september heb ik daarom bijna niets gedronken, en niets gegeten. Op donderdag 22 september zat ik nog op mijn eigen gewicht van 87 kg, maar deze was op maandag 26 september, dus in 4 dagen, terug gezakt naar 77.9 kilogram!

Ik zal verdere details besparen, maar gelukkig heeft Coby ook veel van zuster Klivia opgestoken.... wassen, aankleden, alles was mij te veel.... of zoals ene Geer zou zeggen: ik had er de kracht niet voor!

Maandag 26 sept ben ik opgenomen in het ziekenhuis, en heeft men eerst een infuus aangebracht om mijn vochtgehalte weer een beetje op peil te brengen. Dinsdag 27 sept tevens een neus-sonde aangelegd gekregen, en op dit moment is het infuus alweer verwijderd en behoud ik de neus-sonde.

Het vocht gehalte [belangrijk vanwege goede werking nieren] is weer goed, en via de sonde kan ik zowel voedsel, als extra vocht en medicatie naar binnen werken.

Het is allemaal niet optimaal, maar ik heb hierdoor vandaag wel even kunnen genieten van het uitbundig schijnende zonnetje!

Genieten, dat is iets wat ik op dit moment hard nodig heb, hoop dat het tot 31 december ruim 20 graden blijft!

LaterZz!







Dhamarco’s Mobile & Messenger Fun.
Check je * GRATIS * dag-horoscoop!


6 opmerkingen:

  1. Martin,
    Wat ontzettend waardeloos van je smaak, moet zeggen door je beschrijving kan ik het me iets beter voorstellen en lijkt me verschrikkelijk. Gelukkig dat het wel weer terug komt,...maar daar heb je nu nog niets aan.

    Geniet maar heerlijk van het warme zonnetje, als het goed is blijft het in elk geval nog een paar dagen zo.

    Sterkte X Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is fijn je weer online te zien. Dh was ook weer blij met je berichtje. Gr. Jenny en een dikke knuf van Dhariel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey man - mooi geschreven weer - ik had ff een paar "slik"momentjes.......(mmm in het kader van dit verhaal ook wat vreemde woordspeling.... nu ja...)
    Doe je best en hou je taai !!

    tnks for sharing

    hug
    Jack

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Martin.

    Als ik je verhaal zo lees ,realiseer ik mij ineens dat je er eigenlijk nooit bij stil staat dat alles zo gewoon is als je gezond door het leven gaat.
    Je zintuigen werken normaal,en je kan genieten van al deze facetten, totdat ze ineens,net zoals jij wegens gezondheid redenen uit verband worden gerukt.
    Het is op dit moment moeilijk te accepteren,maar met de gedachten dat je straks weer kan en mag genieten van deze zintuigen wens ik je wederom veel sterkte toe.

    Groeten van Ton Corbee

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Martin,
    Het is ongetwijfeld zwaar, maar jij zet je goed in
    en die kracht heb je nodig.
    Groet, Theo De Man

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He martin

    mijn mannetje henk heeft ook de zwarte chemo gekregen die er is hij had leukemie
    ook het eten viel hem zwaar maar hij heeft elke dag toch wat gegeten en gedronkenn
    drinken is erg belangrijk dat je smaak weg is , is goed klote maar alsjeblieft probeer toch kleine beetjes te eten zo blijf je toch nog beetje sterk anders word je mega zwaak en dat moet je er niet ook nog bij hebben
    en ik weet het ...... het is moeilijk
    nu lekker genieten van het zonnetje hoop dat dat gaat lukken
    sterke man
    je bent een kanjer

    petra stomphorst

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter!

Groet,
Martin Dhamarco