zondag 28 augustus 2011

Diagnose: Kanker - RadPlat behandeling, inleiding

Voor de mensen die mij nog niet eerder gelezen hebben: Ik ben Martin Dhamarco, 42 jaar.

Op 26 mei 2011 ben ik naar de huisarts gegaan vanwege een knobbel in mijn hals. Deze leek op een opgezette klier, en zat er al minstens een jaar.Sinds een half jaar voelde deze knobbel hard aan.

Op 10 juni is mij verteld dat men het eerder afgenomen echo onderzoek niet vertrouwde. Vervolgens na een MRI en een punctie, is op 29 juni vast komen te staan dat de knobbel in mijn hals, een kwaadaardige tumor bevatte. Het bleek te gaan om een zeldzame vorm in de onderkaak speekselklier: Adenoid Cysteus Carcinoom.

Inmiddels is op 20 juli de betreffende onderkaak speekselklier gedeeltelijk verwijderd. Dit Adenoid Cysteus Carcinoom, heeft de eigenschap zich te verplaatsen via zenuwbanen. Dit is bij mij het geval, daarom onderga ik vanaf 29 augustus een zeven weken lange behandeling, RadPlat genaamd.
Radplat is een combinatiebehandeling van radiotherapie en chemotherapie. 'Rad' staat voor radiotherapie, 'plat' staat voor cisplatin, een middel dat gebruikt wordt in de chemotherapie.

Een RadPlat behandeling is een zeer intensieve behandeling. Ik heb mezelf voorgenomen om zoveel mogelijk te noteren wat te maken heeft met de behandeling. Dus zowel het verloop van de bestralingen, het inbrengen van de cisplatin, en de hieruit voortvloeiende ongemakken..

Allereerst probeer ik zoveel mogelijk bij te houden voor mijzelf. Ik kan op deze wijze proberen mijn gevoelens van mij af te schrijven, en dit op een later tijdstip, in goede gezondheid nog eens rustig teruglezen!

Natuurlijk schrijf ik ook voor mijn allernaasten, Coby en Dhariël, mijn ouders en mijn broer.
Ik vind het makkelijker om te schrijven dat het klote gaat, dan om dit te zeggen.
En wat ik dan schrijf, is geen geheim voor familie, vrienden en bekenden.... ik hoop zelfs dat mensen met kanker iets hebben aan mijn Blog.

Deze inleiding is de eerste pagina van een minimaal zeven weken durende behandeling. Indien er een dag overgeslagen wordt, dan kan dit twee dingen betekenen: of ik voel me zwaar shit, of ik zit zo gigantisch lekker in mijn vel, dat ik leuke dingen aan het doen ben.... die zullen dan voorrang hebben op deze Blog!

Dat u het weet!

GrtZz
Martin

Note: de Blogs die te maken hebben met de RadPlat behandeling, zullen oplopend getiteld worden:
Diagnose: Kanker - RadPlat prt 01 [prt 02, prt 03 enz]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter!

Groet,
Martin Dhamarco